Vad vill jag skapa?

Nytt år

Ett årsskifte innebär, åtminstone för mig, alltid tid för viss reflektion. Hur har året som gått varit? Vad vill jag ta med mig in i det nya året. Vilka förhoppningar har jag? Vilka mål vill jag sätta? Jag har i princip aldrig gett några nyårslöften men däremot satt mål eller snarare formulerat vilka mina intentioner är för det nya året.

Mål eller intention

Som professionell coach är jag van att arbeta med mål. Mål utgör ju en stor del av coaching. Mål skapar en riktning och en rörelse framåt mot ett resultat. Ju tydligare målet är formulerat desto bättre anses det vara. Med tiden stötte jag allt oftare på begreppet intention. Ett begrepp jag faktiskt är mer bekväm med. Ordet intention kommer från det latinska ordet, intendo, som betyder spänna, sträcka, rikta sin uppmärksamhet på. Har skrivit lite om detta i en tidigare blogg  Att tänka eller inte tänka  Intention är kanske inte riktigt lika mätbart som ett mål. Och därigenom inte lika lätt att utvärdera. Men för mig ger det en annan frihetskänsla.

Intention och ”flow”

Då jag målar abstrakt finns där inget jag exakt vill avbilda. Sätter i princip heller aldrig ett mål med en tavla. Dvs vad det är jag vill måla. De gånger jag haft en inre bild eller ett motiv jag vill måla så ökar mina krav på mig själv och resultatet blir helt enkelt inte bra. Jag blir oftast besviken. En avsikt med att måla är ju att släppa prestationskraven på mig själv så att tänka i begrepp som tydliga mål och resultat fungerar helt enkelt inte för mig. Inte nu i alla fall. Kanske är det bättre att formulera en tydlig intention. Att samla min energi och uppmärksamhet i en riktning. Eventuellt kopplat till en känsla. Är det möjligt att förena med att måla i ett flöde? Borde vara det tycker jag. I alla fall värt att testa på det nya året. God fortsättning på det nya året!

Helena Wennerhill - Mentorcoaching

Helena Wennerhill

På Bloggen kommer du att kunna ta del av mina reflektioner kring mitt måleri och den skapande processen. Ibland med koppling också till coaching.